
ITT KEZDŐDÖTT MINDEN…
2019.
Forró ősz jellemzi az indulás évét.
2019 októberére már teljesen egyértelművé válik az oktatási rendszer teljes ellehetetlenülése.
Ha a tüntetés kevés, akkor sztrájkolni fognak a tanárok — fogalmazódott meg ekkora.
A szakszervezetek követelései között a bérek rendezése mellett szerepel, hogy csökkentsék a diákok és a pedagógusok munkaterheit és vonják vissza a kötelező 6 éves kori beiskolázást.
Ebben a súlyos problémákkal teli, áldatlan helyzetben a Civil Kollégium Alapítvány úgy érzi: itt az idő, hogy elinditson egy cselekvési programot az oktatási rendszer javítása érdekében. Erre egy nemzetközi pályázat, a Porticus ad lehetőséget. A közösségszervezők — egyelőre csak a háttérben — megkezdik a munkát, hogy kiderítsék, mi az a közös ügy, ami köré szerveződhetnek az oktatás szereplői.
Több mint 100 interjút folytatnak az érintettekkel — szülőkkel, pedagógusokkal, civil szervezetek képviselőivel, oktatási szakértőkkel — mire közösen megfogalmazzák:
az oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a mindenki számára fontos téma, amiért érdemes küzdeni.
2020.
A legsűrűbb év.

Ebben az évben tör be a Covid — járvány, ami alaposan megtépázza az amúgy is bizonytalan lábakon álló közoktatást, és tovább nehezíti a gyerekek, a pedagógusok és a szülők életét. A kényszerűen bevezetett online oktatás feltételei sok esetben az iskolákban sincsenek meg. A gyerekek egy bizonyos része pedig — különösen a hátrányos helyzetű településeken élők — technikai eszközök híján teljesen kiszorulnak az oktatásból. Ez újabb lépést követel a CKA-tól. Elindul a Láncreakció projekt, melynek legfőbb célja: hogy teljes mértékben legyenek biztosítottak az IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) oktatás feltételei Magyarországon. Azt kívánják elérni, hogy csökkenjenek a járvány által még inkább láthatóvá vált szélsőséges esélyegyenlőtlenségek az oktatási rendszerben. Azonnal 7 szervezet csatlakozik a programhoz: Civil Közoktatási Platform, Digi Tanoda Alapítvány, Láthatatlan Tanoda — Rosa Parks Alapítvány, Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület, Motiváció Műhely, Pedagógusok Szakszervezete Országos Ifjúsági Tagozat, Szülői Összefogás Gyermekeink Jövőjéért.
A Láncreakcióról bővebben: https://www.cka.hu/lancreakcio‑2/
A koronavírus-járvány miatti digitális oktatás időszakában végül a Láncreakció, az aHang, az Esély Labor Egyesület és a Láthatatlan Tanoda közös akciót szervez : digitális eszközöket gyűjtenek a rászoruló gyerekeknek. Az Ablak a Padra kampány keretében 19 településen 350 gyermek részére adományoztak az online oktatáshoz szükséges eszközöket, hogy a járványhelyzetben se maradjanak le osztálytársaiktól.
2020 szeptemberében úgy döntenek, ‚hogy hosszabb távon is a digitális oktatás feltételeinek megteremtéséért küzdenek közösen. Munkacsoportot alakítanak, melyben az ország számos pontjáról pedagógusok, szülők, oktatási szakértők, szociális szakemberek igyekeznek komplex élethelyzetekre átfogó megoldásokat keresni.
A kormányzat felé pedig megfogalmazzák követelésüket: tegyenek eleget a saját maguk által kitűzött céloknak, hajtsák végre végre a Digitális Oktatási Stratégiát!
Bővebben: https://www.cka.hu/sikereink-a-virus-okozta-veszhelyzet-idejen/
Mindezzel párhuzamosan a Civil Közoktatási Platform és a Lépjünk, hogy léphessenek Egyesület egy nagyszabású találkozót szervez a Civil Kollégium Alapítvány közösségszervezői segítségével. A Kesztyűgyári Közösségi Központban harmincnyolc szervezet képviseletében, illetve aktivistaként több mint ötvenen gyűlnek össze, hogy együtt gondolkodjanak a civil feladatokról, lehetőségekről az oktatás/nevelés területén. Itt állapodnak meg a résztvevők arról, hogy rendszeres időközönként folytatják a közös megbeszéléseket.

2021.
A munka csendesen folytatódik.
Az egyre erőteljesebbé váló koronavírus-világjárvány 2021 júniusáig erőteljesen korlátozza a személyes találkozókat, így a közös megbeszélések csak ősszel folytatódhatnak tovább.
2021 novemberétől az oktatási csoport munkájának középpontjában az oktatáshoz való egyenlő hozzáférés áll. A Roma Szervezői Hálózattal és a Kovász Közösséggel partnerségben új kampányt dolgoznak ki az oktatást támogató szakmák szerepéről az inkluzív oktatásban. Megfogalmazzák: a sajátos nevelési igényű gyermekek és a roma tanulók oktatási rendszerben való elkülönülése elleni küzdelem kulcseleme a megfelelő szakmai támogatás biztosítása (pedagógiai asszisztensek, gyógypedagógusok, logopédusok, gyógytornászok) segítségével.
2022.

Nyugodtan indul az év egy nagyszabású kampányindító rendezvénnyel a Kesztyűgyár Közösségi Házban. A küzdelem továbbra is az igazságosabb oktatásért folyik, melynek alapja a megfelelő számú segítő szakemberek foglalkoztatása.
Majd egy újabb katasztrófa történik, ami jelentős hatást gyakorol az oktatási munkacsoport tevékenységére is.
2022 február 24-én kirobban a nyílt orosz–ukrán háború, amely családok ezreit kényszeríti lakóhelyük elhagyására. A menekültek egy része itt marad, és azóta is itt él Magyarországon. Az ukrán gyerekek oktatásra azonban nincs megoldása a kormányzatnak. A CKA ekkorra már több olyan civil szervezettel is együttműködik, amelyek ukrajnai menekülteknek nyújtanak szolgáltatásokat. A United Way Magyarország és a Civil Közoktatási Platform a Civil Kollégium Alapítvánnyal közösen megszervezi az EDUA projektet az ukrán menekült gyerekek oktatási hozzáférésének támogatására. Találkozókat szerveznek, összehozzák az érintetteteket, és elkészül egy részletes szakpolitikai ajánlás is a kormányzat részére. Majd létrejön egy többnyelvű weboldal az aktuális hírekkel és segítő információkkal.
Ennek hatására bővül az oktatási cselekvési program, hiszen a számkivetett gyermekek nem maradhatnak iskola nélkül. A magyar oktatási rendszerbe való beilleszkedésük egyértelműen felveti a segítségnyújtás szükségességét. E munka során szoros munkakapcsolat alakul ki a tanári szakszervezetekkel. Képzésekkel segítik a tagságot, hogy ezzel is támogassák a jobb munkakörülményekért és magasabb bérekért folytatott küzdelmüket.
2022-ben a Budapest Intézet a CKA felkérésére kutatást végez, hogy felmérje a közoktatásban dolgozó Nevelést és Oktatást Közvetlenül Segítő munkatársak számát és annak lehetőségeit, hogy még több ilyen szakember dolgozzon a különböző támogatási szükséglettel rendelkező gyermekek és tanáraik mellett.
Szakmai anyagaink:
https://www.cka.hu/szakmai-anyagaink/

2023- 2024.
A munka nyugodtabb körülmények között folytatódhat, és sikerül számos szakmai találkozót megszervezni.
Nevet is sikerült találni a munkacsoportnak. Az EgyszerGYEREk cselekvési program célja, hogy olyan jogszabályi változásokat hozzanak, amelyek az asszisztensek számát nem az iskolai létszám, hanem a szükségletek és egyéni igények alapján határozzák meg.
Bekerül a tervek közé, hogy az ország különböző oktatási intézményeiben kísérleti programok során mutassák be a segítők munkájának eredményeit.
A pilot projekt kidolgozását a Budapest Intézet hazai helyzetről szóló elemzése és pedagógiai-szakmai javaslatai alapján végzik, figyelembe véve a szükséges létszám- és bérfejlesztést.