Tisztelt dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár,
Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter,
Vecsei Miklós miniszterelnöki biztos!
A Láncreakció projekt oktatási csoportja olyan szervezetekből áll, amelyek az oktatás területén dolgoznak, főként, de nem kizárólag hátrányos helyzetű gyerekekkel. A karanténoktatás során felmerült számos, súlyos rendszerszintű probléma közül jelenleg a digitális távoktatásban való részvétel akadályoztatottságára kívánunk koncentrálni.
Levelünk elsődleges célja azt a határozott elvárásunkat tolmácsolni Önöknek, hogy teremtsék meg a digitális távoktatásban való részvétel feltételeit minden tanuló számára.
Ez az alábbi megkerülhetetlen részterületeket jelenti:
- stabil, megfelelően szélessávú internet-elérhetőség úgy az iskolákban, mint otthon;
- a tanuláshoz-tanításhoz megfelelő eszközök (PC, laptop, mikrofon stb.) rendelkezésre állása úgy az iskolában, mint otthon;
- azon szereplők digitális kompetenciáinak alapszintre történő fejlesztése (a Digitális Oktatási Stratégiában is meghatározottak szerint), akik a gyermekek tanítási-tanulási folyamataiban részt vesznek, őt támogatni tudják: a pedagógusok, a szülők, a diákok és a segítő szakemberek (családsegítő, szociális munkás stb.);
- a szülők mint munkavállalók számára olyan szabályozás kialakítása, amely lehetővé teszi szükség esetén a gyermekkel való otthonmaradást anélkül, hogy ez egzisztenciális kockázatot, jövedelemkiesést jelentene.
Mivel már a karanténoktatás során és azt követően is figyelemmel kísértük és összegyűjtöttük, elemeztük az érintettek tapasztalatait és javaslatait, felajánljuk a tapasztalatainkat, szakmai javaslatainkat és együttműködésünket Önöknek mint döntéshozóknak. Közös célnak tekintjük, hogy a jelenlegi helyzetben megakadályozzuk a hátrányos helyzetű tanulók lemaradásának további növekedését, és hosszú távon is biztosítsuk számukra a mostaninál jobban ellátott tanulási környezetet.
A fentebb soroltak minden bizonnyal megerősítést is jelentenek az Önök számára, hiszen a kormány a Digitális Oktatási Stratégia megalkotásával és megvalósításának elindításával hasonló célokat tűzött ki három évvel ezelőtt. Arra szeretnénk nyomatékosan felhívni a figyelmüket, hogy mindezek a Covid-19 világjárvány miatt a továbbiakban már nem tűrnek halasztást.
A tavaszi tapasztalatok alapján azt különösen szeretnénk hangsúlyozni, hogy mind a pedagógusoknak, mind a diákoknak és szülőknek, valamint adott esetben a családot segítő szakembereknek is elengedhetetlenül fontos rendelkezniük azokkal a digitális kompetenciákkal, amelyek birtokában a digitális oktatásban minőségileg részt tudnak venni. Mindez fokozottan igaz a fiatal, még csupán alsó tagozatos gyermekek, a fogyatékkal élő gyermekek és a nehéz körülmények között élő családok esetében.
A járvány hatalmas terhet ró a családokra. A szülők már a tavaszi időszakban is gyakran csupán szabadságuk terhére maradhattak otthon az iskolabezárást követően. Mára sok esetben az igénybe vehető szabadság is elfogyott, így nem tudnak szükség esetén sem otthon maradni a(z átmeneti) karanténba került gyermekükkel, sem pedig segíteni gyermekeiknek a tanulásban. A jelenlegi helyzetben egyaránt elengedhetetlen a teljes táppénz biztosítása és a munkahelyek védelme a családok biztonságos működése érdekében. Mivel a nagyszülők a veszélyeztetett korosztályba tartoznak, egészségük és életük védelme miatt aktív bevonásuk a gyermekfelügyeletbe továbbra sem lehet felelős és reális döntéshozói elvárás.
A – levelünkhöz is mellékelt – felmérések, a korábbi tapasztalatok, tanulságok megismerése és a folyamatosan romló járványügyi helyzet egyértelművé teszi: a második hullám idején elodázhatatlan, gyors és átfogó intézkedésekre, tettekre van szükség a fent felsorolt területeken.
2020. október 12.
Köszönettel:
Láncreakció oktatási munkacsoport
Aláíró szervezetek:
Civil Közoktatási Platform
Láthatatlan Tanoda-Rosa Parks Alapítvány
Digi Tanoda Alapítvány
Élmény Tár Tanoda
Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület
Motiváció Műhely
Civil Kollégium Alapítvány
aHang
Eleven Gyál, Eleven Vecsés
Rendszerszint — Országos Közösségszervező Műhely
Pedagógusok Szakszervezete Ifjúsági Tagozata
Levegő Munkacsoport