Izgalmas beszámoló az angol iskoláról, amely az önmagunkkal és a természettel való harmonikus és fenntartható kapcsolat kialakítását és folyamatos fejlődését tartja fő céljának, amelyhez kiváló módszereket alkalmaznak ötvözve a tradicionális és újszerű technikákat.
Egy hetes angliai tanulmányutunk során Londonon keresztül érkeztünk az ország dél-nyugati részén fekvő Totnes város mellett található Schumacher iskolába.
Az iskola folyamatosan rövid, egyhetes kurzusokat tart, egy ilyen őszi kurzuson mi is betekintést nyerhettünk az iskola működésébe és lehetőségünk nyílt módszereik megismerésére. Nagyon sok önkéntes segít az iskola mindennapi dolgaiban (főzés, takarítás), illetve két akkreditált MSc kurzus is elvégezhető.
A kurzus során a feladatok az önmagunk megismerésére, érzelmeink kommunikálására, illetve a másokkal és a természettel való kapcsolat különböző formáira és kifejezésmódjaira fókuszáltak.
Érzelmeinket például vers vagy automatikus írás formájában vetettük papírra, máskor különböző elvont fogalmakat rajzoltunk le (pl. empátia, bátorság, igazságosság) és magyaráztuk el, hogy miért éppen így fejeztük ki ezeket a szavakat, vagy éppen tánccal, a mozgásunkkal fejeztük ki önmagunkat.
Az egyik délután egy 4,6 km-es „Földtörténeti séta” keretein belül ismertették a Föld kialakulásának történetét kezdve az ősrobbanással, ami 4,6 milliárd éve történt. Az utunk során minden lépés 100 ezer évnek felet meg a Föld történetében és végig követhettük a főbb eseményeket, mint például a víz vagy a nitrogéntermelő baktériumok megjelenése, multicelluláris élőlények kialakulása (az endoszimbionta elmélet alapján), a dinoszauruszok kihalása, illetve a Homo sapiens megjelenése, rendkívül jól ábrázolva ezeknek a mérföldköveknek az elhelyezkedését ezen az időskálán.


Megismerhettük a rendkívül gazdag és sokszínű kertben termő gyönyörű zöldségeket és gyümölcsöket, amelyeket gondosan, mindennapos munkával tartanak rendben, permetet egyáltalán nem használva. A kertben különböző kísérleteket is végeznek a jobb termés, illetve a jobb termőtalaj elérésére. Ottlétünk alkalmával különböző mikorrhiza gombák napraforgó növények tápanyagfelvételére való pozitív hatását vizsgálták. Ezen kívül pedig éppen az októberi almaszüretre és feldolgozásra készültek.




Az ételek kizárólag vegetáriánus fogások voltak rendkívül változatosan és nagyon finoman elkészítve, amihez az alapanyagokat a saját kertjükből használják. Mindemellett ezeket a különleges recepteket egy receptes könyv formájában magunkkal is hozhattuk. Azok az élelmiszerek, amelyeket nem tudnak helyben megtermelni (banán, narancs, kávé, kakaó) kizárólag fair-trade kereskedelemmel importált élelmiszerek. Az ételek elkészítésében és a konyhai munkában mi is kivettük a részünket minden nap, ahogyan az önkéntesek.


Ezalatt az egy hét alatt találkozhattam nagyon sok érdekes, különböző gondolkodású emberrel, megismerhettem a Schumacher iskola közösségét és mindennapi működését, az iskola holisztikus gondolkodásmódját valamint közelebb kerülhettem a természethez és egyben önmagamhoz is.
Köszönöm ezt a nagyszerű lehetőséget a tanulásra!
Gecse Eszter,
aki a Tempus Közalapítvány támogatásával az Erasmus K1 program keretében vett részt az angliai kurzuson másodmagával 2019. 10.06. és 10. 12. között.
A projekt címe: Közösségi és oktatási központ a fenntarthatóságért a dél-alföldi régióban
További beszámolók a Tempus Közalapítvány által támogatott tanulmányutakról: