A CKA cselekvési programja az igazságosabb oktatásért, hogy kapjon minden gyermek egyenlő figyelmet!

Sok tízezer tanulási nehézségekkel küzdő SNI‑s, szegregációban élő roma, háború elől menekülő ukrán gyerek él ma Magyarországon. Az ő jövőjüket alapvetően meghatározza a hátrányaikat kiegyenlítő oktatás, amelyhez több, az oktató munkát közvetlenül segítő szakemberre van szükség. A pedagógiai asszisztensek alkalmazása az iskolai jóllét garanciáját jelenti az igazságosabb és az európai közoktatási rendszerekben. Mellettük fontos feladatot vállalnak az olyan tapasztalati szakértők, mint például a roma közösségekből kikerülő szülők, akik korábbi tapasztalataik miatt képesek közvetíteni, hidat képezni az iskolai munkatársak és a szülők között. A háborús övezetből menekülő gyerekek számára nyelvi akadálymentesítést megteremtő segítő biztosítja a bekapcsolódást az oktatásba.
A Civil Kollégiumi Alapítvány azt a célt tűzte ki maga elé, hogy olyan jogszabályi változások szülessenek, amelyek nem az iskolai létszám alapján határozzák meg az asszisztensek számát, hanem a szükséglet és az egyéni igény dönti el. Ma egy kis létszámú iskolában mindössze egy asszisztens dolgozhat, miközben alig van olyan osztály, ahol legalább két, valamilyen támogatási szükségletű (SNI‑s) gyermek ne tanulna.
A CKA az ország több településén kísérleti programokat indít a segítők munkájának eredményeinek bemutatására. A pilot projekt tervezése előtt a Budapest Intézet elemzést készített a hazai helyzetről és pedagógiai-szakmai javaslatok alapján a szükséges létszám- és bérfejlesztésről.
A cselekvési programhoz igyekszünk a társadalom egészét megnyerni, hiszen az igazságosabb nevelési oktatási rendszer mindenki közös érdeke. A tanárok terhei végre csökkenhetnének, a segítségre szorulók megkapnák a szükséges támogatást, míg a többi diákra is több figyelem juthatna. A sikeres társadalom alapja a közösségek, amelyek közös cselekvésre és együttműködésre képesek.
Fontos látni azt is, hogy a fejlett demokráciákban az egyenlő bánásmód jelenti a társadalmi mobilitás alapját, a jövő megteremtését. Az igazságosabb, jól integráló európai közoktatási-nevelési rendszerek alapbázisa pedig a megfelelő számú segítő szakemberek foglalkoztatása. Kiemelt szerepük van az oly fontos iskolai jóllét megteremtésében.