Aliz, a Tanárnő
A Láncreakció projekt a Civil Kollégium Alapítvány és az Esély Labor Egyesület kétéves közös projektje, melynek célja szakmailag megalapozott és széles tömegeket megszólító társadalmi kampányok indítása. A projekt keretein belül alakult oktatási munkacsoport célja, hogy hogy teljes mértékben legyenek biztosítottak az IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) oktatás feltételei Magyarországon. Hosszú távon azt szeretnénk elérni, hogy csökkenjenek a járvány által még inkább láthatóvá vált szélsőséges esélyegyenlőtlenségek az oktatási rendszerben. Csoportunk olyan szervezetekből áll, amelyek az oktatás területén dolgoznak, főként, de nem kizárólag hátrányos helyzetű gyerekekkel.
A kormány 2016-ban elfogadta azt a Digitális Oktatási Stratégiát (DOS), amely ezekre a problémákra választ adhatott volna. Az ígéretek között a teljes oktatási rendszer digitális átalakítása szerepelt. Többek között a tanári kompetenciafejlesztés, a mindenki számára elérhető digitális eszközök, és mindezek eredményeként az, hogy Magyarország 2020-ra meghaladja az EU átlagát a digitális írástudás és kompetenciák terén. A járvány rámutatott az ígéretek megvalósulásának fájó hiányára. Nemcsak a járványban, de a normál tanrend visszatérése után sem lesz esélyünk egy jobb oktatási rendszerre a gyerekek és a tanárok digitális kompetenciáinak fejlesztése, az eszközökhöz való hozzáférésük biztosítása, de különösen a döntéshozók szakmai szemléletváltása nélkül. A Láncreakció projekt oktatással foglalkozó szervezetei azt kérik a kormányzati szereplőktől, hogy tegyenek eleget a saját maguk által kitűzött céloknak! Ha eddig nem látták be, hogy az oktatás minősége és az esélyegyenlőség csak a digitalizáció segítségével javíthatók, a világjárvány ezt kézzelfoghatóvá tette.


Pocsuvalszki Aliz, a Láncreakció oktatási munkacsoportjának egyik közösségszervezője vagyok, eredetileg pedig magyartanár, drámapegagógus, 10 évig dolgoztam közoktatásban. Az Amerikai Egyesült Államokban is volt alkalmam szervezést tanulni, illetve a McCain Institute Next Generation Leaders programjának és a City Yearnek köszönhetően beleláthattam ottani antiszegregációs törekvésekbe és a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó programokba. Az inkluzív oktatás személyesen is nagyon fontos számomra, ezért hálás vagyok érte, hogy sok másik emberrel, szülőkkel, pedagógusokkal, szakértőkkel, segítőkkel közösen tehetünk itt egy igazságosabb rendszerért.