Budapest Intézet: MENNYIBE KERÜLNE A NOKS MEGBECSÜLÉSE?
KÖZPÉNZÜGYI SZCENÁRIÓ-ELEMZÉS A MAGYAR KÖZOKTATÁS EGYES, A NEVELÉST-OKTATÁST KÖZVETLENÜL SEGÍTŐ DE NEM OKTATÓI-NEVELŐI MUNKAKÖRÖKET BETÖLTŐ DOLGOZÓINAK BÉREZÉSÉVEL KAPCSOLATOS KÖLTSÉGVETÉSI IGÉNYEKRŐL (2022)
A Budapest Szakpolitikai Elemző Intézetet 2022 elején kérte fel a Civil Kollégium Alapítvány arra, hogy vizsgálja meg a Magyarországon NOKS munkakörben dolgozók létszámát és bérezését. Az intézet összegyűjtötte az országos adatokat, majd szcenárió-elemzést készített a szükséges létszám- és bérfejlesztéssel kapcsolatban a megrendelő munkacsoportjának szakmai javaslatai alapján. A projekt közpolitikai jelentősége hangsúlyozza, hogy a fejlett országokban a közoktatási szektorban alkalmazottak jelentős részét nem pedagógusok, hanem NOKS jellegű munkakörben dolgozó szakemberek adják. Ez összefüggésbe hozható azzal, hogy ezeknek az országoknak a közoktatási rendszere magasabb szintű és igazságosabb lehet, mint Magyarországé. Ennek megfelelően fontos kérdésként merül fel, hogy mekkora létszám- és bértömegfejlesztésre lehet szükség a hazai oktatáspolitika fejlesztése érdekében.
A jelentés ilyen közelítő számításokat készít ebben a témában.
EDUA projekt
Ukrán menekült gyermekek oktatási ellátása Magyarországon — HELYZETKÉP ÉS SZAKPOLITIKAI JAVASLATCSOMAG ( 2023 )
A Civil Kollégium Alapítvány és a Civil Közoktatási Platform összegyűjtötte és megosztotta az ukrajnai menekült gyermekek oktatáshoz való hozzáférését segítő információkat. A projekt során kérdőíves felmérést végeztek, konferenciákat tartottak és részt vettek különböző rendezvényeken. Az ajánláscsomag a tapasztalatok, kutatási eredmények és nemzetközi gyakorlat áttekintése alapján készült, fókuszálva az oktatási rendszerbe való belépés, az oktatási intézmények felkészítése és más területek problémáira. A javaslatok külön hangsúlyozzák az ukrán menekültek inkluzív oktatását és az ágazatközi együttműködést. A dokumentum tartalmazza az ajánlások összefoglalását és hat ország problémakezelési gyakorlatának részletes bemutatását. A javaslatok célja az ukrajnai háború következtében Magyarországra menekült gyermekek és családok helyzetének javítása, ugyanakkor általánosíthatók más nemzetközi védelemben részesülő vagy nem magyar anyanyelvű gyermekek esetében is. A dokumentum kiemeli az adatok hiányát, az oktatási rendszer felkészületlenségét és az átgondolt központi helyzetkezelés hiányát. Javasolják az intézmények és kormányzati szervek részéről a problémák megoldását és enyhítését.