.Különösen azok számára, akik a jövő generációját segítik.
Június végéig 20549-en ezren álltak ki NOKS-os (a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő) iskolai és óvodai dolgozók béremelése mellett a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) aláírásgyűjtő akciójában.
Több százan pedig személyesen is megmutatták a június 29-ei flashmobon, hogy a NOKS-osok munkája megbecsülést érdemel! Nélkülük nem működik az oktatás, hiszen az oktatás alapja nem csak a tanítás, hanem az az emberi háttér, amit ezek a munkatársak biztosítanak. — hangzott el többször PSZ és a CKA közös figyelemfelhívó akcióján.

Az aláírások másolatátból ( amely több mint 2200 darab A4-es papírlapon fért el) egy több száz méteres, a Parlamentig vezető utat ragasztottak össze, ezzel is jelezve, hogy a NOKS dolgozók béremelése nem várhat, jó lenne, ha arról minél hamarabb döntene a törvényhozás.

“Nem akarunk pedagógus bért. Egy tisztességes, munkánkat megbecsülő bért akarunk!” ‑mondta Lángné Árvai Ágnes, a NOKS tagozat vezetője, majd így folytatta: “Végeztem egy egyszerű számítást. Átlag 250–260 e forintot keresünk havonta, ha ezt ha elosztjuk a 20 munkanappal, akkor 13–15 ezer forint a napi bérünk! Igazságtalannak tartom, hogy egy szakképzett dolgozó kevesebbet keres, mint egy diákmunkás!”

Jelenleg a garantált bérminimumhoz közeli összeget keresik, évek óta nem részesültek béremelésben, úgyhogy megelégelték ezt a helyzetet, valamint azt is, hogy állandóan Sancho Panzáknak titulálják őket és a kormány tagjai megalázóan és elfogadhatatlan módon nyilatkoznak a munkájukról.
Csordás Anett, a CKA oktatási oktatási munkacsoportjának vezetője bevezetőjében ezt a segítők nevében is kikérte magának : Cervantes regényéből tudhatjuk, hogy Sancho Panza egy “butuska, együgyű parasztember volt”, így az összehasonlítás különösen sértő a NOKS-dolgozókra nézve. — mondta, majd kiemelte: ez a kiállás nemcsak a 40 ezer NOKS-os munkatársról, hanem a 1,6 millió gyerekről is szól, akikért nap mint nap dolgoznak.
Sándor Kata, a Civil Kollégium Alapítvány kommunikációs munkatársa, a szülők nevében szólalt fel, akik félelemből vagy épp a fájdalom súlya miatt nem tudtak szólni. Maga is érintett, mondta, hiszen unokája, a lánya kisfia már megjárta az iskolai poklok útját. A megoldást egy olyan iskola jelentette, ahol a számára szükséges támogatást is megkapta segítőktől. “A megbecsülés nem lehet luxus, az az oktatásért felelősek kötelességge! “ — mondta, de felhívta a figyelmet arra is : “A változás nem egyetlen döntéshozón múlik – hanem rajtunk, mindannyiónkon. Álljunk ki együtt az oktatás jövőjéért, a gyerekeinkért!”

Az eseményen felszólalt Jelmer Evers holland pedagógus, az Európai Oktatási Szakszervezetek SzövetségeJ (ETUCE) elnöke akit elmondta: végtelenül lenyűgözte az a szolidaritástól, amit látott. Az szövetség 128 szekszervezetet tömörít magába és 4 millió NOKS ‑os tagja van, akiknek a munkáját különösen fontosnak tarja. Arról is beszélt, hogy mindenképpen az Európai Bizottság elé viszik a magyarországi NOKS dolgozók bérhelyzetének ügyét. Egy társadalom erejét az is megmutatja, hogyan állnak az oktatáshoz, a gyerekekhez és mennyire becsülik meg a segítők munkáját. Minden oktatásban dolgozó méltányos fizetést érdemel. Azokban az országok, ahol az oktatásba fektetnek energiát és pénzt, jelentősen javul az oktatás minősége. — fejezte be a beszédét.
Tóth Tünde, a PSZ alelnöke felolvasott egy levelet, melyet a Fidesz- KDNP frakció minden egyes tagjának elküldtek benne a törvénymódosító javaslatukkal, ami szükséges ahhoz, hogy a méltányos béremelés megtörténhessen. Ennek lényege, hogy a hogy a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők bérét emeljék a garantált bérminimum 150%-ára. Az aláírások mellett a kidolgozott törvényjavaslatot is átadták a minisztérium képviselőinek. ( szerették volna, ha ez nyilvánosan megtörténik, de erre nem adtak lehetőséget)
Folytatjuk a szerveződést! Addig nem adjuk fel, amíg változást nem érünk el- fejezte be a PSZ alelnöke.

A CKA álláspontja: végtelenül méltatlan, hogy azok az emberek, akik nap mint nap a gyermekeinkért dolgoznak, megbecsülés helyett kiszolgáltatottságban élnek. A valódi változás az oktatásban ott kezdődik, ahol minden munkatárs értéket képvisel – és ezt anyagilag is elismerik.
A figyelemfelhívó akció képes beszámolóját itt látjátok: https://www.facebook.com/reel/513919731748564
A kiállás előzménye: hogy 2022 elején a CKA EgyszerGYEREk oktatási cselekvési progrmaja részeként felkérte a Budapest Szakpolitikai Elemző Intézetet, hogy vizsgálja meg a Magyarországon NOKS munkakörben dolgozók létszámát és bérezését. Az intézet összegyűjtötte az országos adatokat, majd szcenárió-elemzést készített a szükséges létszám- és bérfejlesztéssel kapcsolatban a megrendelő munkacsoportjának szakmai javaslatai alapján. A projekt közpolitikai jelentősége hangsúlyozza, hogy a fejlett országokban a közoktatási szektorban alkalmazottak jelentős részét nem pedagógusok, hanem NOKS jellegű munkakörben dolgozó szakemberek adják. Ez összefüggésbe hozható azzal, hogy ezeknek az országoknak a közoktatási rendszere magasabb szintű és igazságosabb lehet, mint Magyarországé. Ennek megfelelően fontos kérdésként merül fel, hogy mekkora létszám- és bértömegfejlesztésre lehet szükség a hazai oktatáspolitika fejlesztése érdekében.
A szakmai anyag itt érhető el:
https://www.cka.hu/szakmai-anyagaink/
A CKA EgyszerGYEREk oktatási munkacsoportja tovább küzd az iskolai segítők jelenlétéért, annak érdekében, hogy az iskolákban szükség szerint álljanak rendelkezésre pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek. Finnországban például 3 SNI‑s gyerekre 1 segítő jut, míg nálunk vannak olyan iskolák, ahol egyáltalán nincsenek segítők vagy csak egy pedagógia asszisztent tudnak foglalkoztatni.
A CKA kérdőívet készített az oktatást segítő, nevelést támogató munkatársak tapasztalatairól (Felmérés a segítők helyzetéről ) és online találkozót szervezett az érintettek bevonásával. Jelenleg egy szakmai javaslat összeállítása van folyamatban.
