14 05

III. Ulex tréning élménybeszámoló 2025

“Tanul­ni sok­fé­le­kép­pen lehet — egye­dül, pár­ban, han­go­san, jegy­ze­tel­ve, osz­tály­ban, elmé­le­ti ala­po­zás­sal. Ahogy a CKA jóvol­tá­ból 6 fős kis csa­pa­tunk­nak alkal­ma volt tanul­ni, az viszont egé­szen spe­ci­á­lis mód: közös­ség­ben, tel­jes jelen­lét­tel, és a távo­li­nak tűnő, ködös meg­ha­tá­ro­zá­sok helyett tapasz­ta­la­ti úton. Az ULEX egy hetes Organ­is­ing Skills and Move­ment Buil­ding elne­ve­zé­sű kur­zu­sa egy spa­nyol­or­szá­gi pici­ke tele­pü­lé­sen zaj­lott, ahol egy hét­re kivon­tuk magun­kat a szo­ká­sos éle­tünk­ből, a meg­szo­kott ruti­nok­ból, és ahol olyan érté­kek men­tén ala­kí­tot­tuk ki a tanu­lá­si kör­nye­ze­tün­ket, mint elfo­ga­dás, sok­szí­nű­ség és annak ünnep­lé­se, egy­más­ra figye­lés, gon­dos­ko­dás, egyenlőség.

Ezek a kere­tek min­den nap több­ször is rádöb­ben­tet­tek arra, hogy mennyi­re elsza­kad­tunk attól, hogy azok­ban a közös­sé­gek­ben, ahol erre lehe­tő­sé­günk len­ne, ezen alap­el­vek men­tén szer­vez­zük az éle­tün­ket, hogy mennyi­re ter­mé­sze­tes­nek és magá­tól érte­tő­dő­nek foga­dunk el olyan meg­nyo­mo­rí­tó tár­sa­dal­mi kere­te­ket, ame­lyek rész­ben még a gon­dol­ko­dá­sun­kat is beszű­kí­tik. Külö­nö­sen meg­rá­zó volt az az élmény szá­mom­ra, ame­lyet egy nap végi kis­cso­por­tos gya­kor­lat során volt lehe­tő­sé­günk meg­él­ni. Ebben a spe­ci­á­lis fel­adat­ban egy tár­sunk prob­lé­má­já­val fog­lal­koz­tunk mind­annyi­an, de csak az aktív figyel­mün­ket, a tel­jes nyi­tott­sá­gun­kat és a ben­nünk meg­szü­le­tő gon­do­la­ti vagy érzel­mi vissz­han­go­kat hasz­nál­hat­tuk, és íté­let és taná­csok helyett csak nyi­tott kér­dé­sek­kel segí­tet­tük a tár­sun­kat abban, hogy mélyeb­ben meg­vizs­gál­has­sa az álta­la fel­ve­tett helyzetet.

A kép­zés során rend­kí­vül vál­to­za­tos for­mák­ban volt lehe­tő­ség a szer­ve­zés és moz­ga­lom­épí­tés téma­kör­ben elmé­lyed­ni, a nagy­cso­por­tos, elmé­le­ti jel­le­gű elő­adá­sok mel­lett volt téma-fókusz­ált kis­cso­por­tos fog­lal­ko­zás, egyé­ni mun­ka és arra épü­lő köz­vet­len vissza­jel­zés, kvíz és lég­ző­gya­kor­la­tok, fel­dol­go­zás tanu­ló­pá­rok­ban és ener­ge­ti­zá­ló játé­kok szé­les variációja.

A kur­zus során leg­alább annyit tanul­hat­tunk a fog­lal­ko­zást veze­tő faci­li­tá­to­rok­tól, mint egy­más­tól, és nem csak a hiva­ta­lo­san okta­tás­ra kije­lölt idő­ben, hanem a sza­bad­idős fog­lal­ko­zá­sok során a ter­mé­sze­tet jár­va, a napi for­gó­ban beosz­tott taka­rí­tá­si és kony­hai fel­ada­tok ellá­tá­sa köz­ben, az esti tár­sas­já­té­ko­zás vagy tűz­nél közös ének­lés során. Ez a nagy­já­ból egy hét nem csak szak­mai érte­lem­ben jelen­tős élmény, de ami­kor az ember elbi­zony­ta­la­no­dik a néha akár évek óta foly­ta­tott küz­de­lem értel­mé­ben, egy ilyen tapasz­ta­lat hatal­mas bel­ső támasz a folytatáshoz.”

Az élmény­be­szá­mo­lót köszön­jük Faze­kas Ildi­kó­nak  a képe­ket pedig Köcse Tibor­nak, Cso­szó Gabi­nak és úgy­szin­tén Faze­kas Ildikónak.