05 12

Mikulás előtt a gyerekek jogaiért

Szakpolitikai csomagot vittünk a Parlamentbe december 5‑én.

Fon­tos szak­po­li­ti­kai cso­ma­got vit­tünk Miku­lás nap­ja előtt a 199 ország­gyű­lé­si képviselőknek

Miku­lás cso­ma­gunk, sok száz­ezer gye­rek, szü­lő és peda­gó­gus min­den­na­pi vágyát tar­tal­maz­za: a magyar gye­re­kek biz­ton­sá­gát, fej­lő­dé­sét és min­den­na­pi éle­tét meg­ha­tá­ro­zó kéréseket.

Az Egy­szer­GYE­REk cse­lek­vé­si prog­ra­munk fon­tos mér­föld­kö­ve ez a szak­mai anyag.

A peda­gó­gi­ai és gyógy­pe­da­gó­gi­ai asszisz­ten­sek ma a köz­ok­ta­tás csen­des tar­tó­osz­lo­pai: ők tart­ják a gye­re­ke­ket, az osz­tá­lyo­kat, a peda­gó­gu­so­kat – és sok­szor magát az intéz­ményt is. A befo­ga­dó okta­tás gya­kor­la­ti­lag raj­tuk áll vagy bukik. Egy orszá­gos kér­dő­ív alap­ján készült  kuta­tá­sunk vilá­go­san meg­mu­tat­ta: kizá­ró­lag akkor biz­to­sít­ha­tó a gyer­me­kek jogo­san elvár­ha­tó támo­ga­tá­sa és biz­ton­sá­ga, ha az asszisz­ten­sek meg­fe­le­lő szak­mai kere­te­ket és elis­me­rést kapnak.

TÖRVÉNYMÓDOSÍTÁSI JAVASLAT

(a peda­gó­gi­ai és gyógy­pe­da­gó­gi­ai asszisz­ten­sek mun­ka­kö­ré­nek rendezésére)

A követ­ke­ző módo­sí­tá­sok beil­lesz­té­sét kér­jük a nem­ze­ti köz­ne­ve­lés­ről szó­ló 2011. évi CXC. tör­vény (Nkt.) és a vég­re­haj­tá­si ren­de­le­tek módosításába:

1.Egy­sé­ges orszá­gos mun­ka­kö­ri definíció

  • A peda­gó­gi­ai és gyógy­pe­da­gó­gi­ai asszisz­tens feladatai: 
    • tanu­lás­tá­mo­ga­tás,
    • visel­ke­dés­ke­ze­lés­ben való részvétel,
    • érzel­mi biz­ton­ság biztosítása,
    • kom­mu­ni­ká­ció elősegítése,
    • a gyer­mek köz­vet­len segítése.
  • A mun­ka­kör­höz NEM rendelhető:
    • peda­gó­gu­si helyettesítés,
    • fej­lesz­tő­pe­da­gó­gi­ai feladat,
    • daj­kai vagy taka­rí­tói feladat,
    • intéz­mény­fel­ügye­le­ti feladat.

    2. Egy­sé­ges alap­kép­zés + évi 30 órás továbbképzés

    • A tör­vény­ben rög­zí­tett köte­le­ző kép­zé­si témák: 
      • ink­lu­zív pedagógia,
      • SNI-spe­ci­fi­kus eszköztár,
      • visel­ke­dés­tá­mo­ga­tás,
      • konf­lik­tus­ke­ze­lés,
      • első­se­gély és pszi­chés elsősegély.

    3. Szak­mai támo­ga­tás: men­tor és szupervízió

    • Éven­te minimum: 
      • 6 alka­lom szu­per­ví­zió,
      • intéz­mé­nyi men­tor kine­ve­zé­se min­den asszisz­tens mel­lé.
        A fenn­tar­tó köte­le­zett­sé­ge finanszírozni.

    4. Bér- és státuszrendezés

    A peda­gó­gi­ai és gyógy­pe­da­gó­gi­ai asszisz­ten­sek fize­té­sé­nek mini­mu­mát a peda­gó­gus asszisz­ten­si bér­táb­la 150%-ában szük­sé­ges meghatározni.

    5. Asszisz­ten­si lét­szám­nor­ma az iskolákban

    Intéz­mé­nyi minimumként:

    • álta­lá­nos kate­gó­ri­á­ban: 5 tanu­lón­ként 1 asszisz­tens,
    • súlyo­sabb SNI ese­tén: 2 tanu­lón­ként 1 asszisz­tens.

    6. „Egyé­ni tanu­lót segí­tő asszisz­tens” (árnyék­pe­da­gó­gu­si rend­szer) bevezetése

    A tör­vény tegye lehe­tő­vé, hogy:

    • ahol egy tanu­ló álla­po­tá­ból, visel­ke­dé­sé­ből vagy SNI-beso­ro­lá­sá­ból adó­dó­an egyé­ni, állan­dó segít­ség szük­sé­ges,
    • ott az intéz­mény kije­löl­hes­sen és finan­szí­roz­has­son
      egy tanu­lót segí­tő asszisz­tenst (sha­dow assis­tant / árnyékpedagógus).

    A kije­lö­lés alap­ja lehet:

    • szak­ér­tői bizott­ság szakvéleménye,
    • pedagógus/pszichológus javas­la­ta,
    • intéz­mé­nyi szükséghelyzet.

      A konk­rét tör­vény­mó­do­sí­tá­sok képe­sek egye­dül garan­tál­ni hogy az asszisz­ten­sek mél­tó mun­ka­kö­rül­mé­nyek között dol­goz­has­sa­nak – a gye­re­kek pedig vég­re való­di, sze­mély­re sza­bott segít­sé­get kap­ja­nak min­den nap. Ezek gyer­mek­jo­gi, szak­mai és embe­ri minimumok.

      Kérünk, támo­gasd az  Egy­szer­GYE­REk prog­ra­mun­kat, hogy tovább­ra is dol­goz­ni tud­junk a segít­ség­re szo­ru­ló gyerekekért: