Szakpolitikai csomagot vittünk a Parlamentbe december 5‑én.

Fontos szakpolitikai csomagot vittünk Mikulás napja előtt a 199 országgyűlési képviselőknek
Mikulás csomagunk, sok százezer gyerek, szülő és pedagógus mindennapi vágyát tartalmazza: a magyar gyerekek biztonságát, fejlődését és mindennapi életét meghatározó kéréseket.
Az EgyszerGYEREk cselekvési programunk fontos mérföldköve ez a szakmai anyag.

A pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek ma a közoktatás csendes tartóoszlopai: ők tartják a gyerekeket, az osztályokat, a pedagógusokat – és sokszor magát az intézményt is. A befogadó oktatás gyakorlatilag rajtuk áll vagy bukik. Egy országos kérdőív alapján készült kutatásunk világosan megmutatta: kizárólag akkor biztosítható a gyermekek jogosan elvárható támogatása és biztonsága, ha az asszisztensek megfelelő szakmai kereteket és elismerést kapnak.

TÖRVÉNYMÓDOSÍTÁSI JAVASLAT
(a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek munkakörének rendezésére)
A következő módosítások beillesztését kérjük a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) és a végrehajtási rendeletek módosításába:
1.Egységes országos munkaköri definíció
- A pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztens feladatai:
- tanulástámogatás,
- viselkedéskezelésben való részvétel,
- érzelmi biztonság biztosítása,
- kommunikáció elősegítése,
- a gyermek közvetlen segítése.
- A munkakörhöz NEM rendelhető:
- pedagógusi helyettesítés,
- fejlesztőpedagógiai feladat,
- dajkai vagy takarítói feladat,
- intézményfelügyeleti feladat.
2. Egységes alapképzés + évi 30 órás továbbképzés
- A törvényben rögzített kötelező képzési témák:
- inkluzív pedagógia,
- SNI-specifikus eszköztár,
- viselkedéstámogatás,
- konfliktuskezelés,
- elsősegély és pszichés elsősegély.
3. Szakmai támogatás: mentor és szupervízió
- Évente minimum:
- 6 alkalom szupervízió,
- intézményi mentor kinevezése minden asszisztens mellé.
A fenntartó kötelezettsége finanszírozni.
4. Bér- és státuszrendezés
A pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek fizetésének minimumát a pedagógus asszisztensi bértábla 150%-ában szükséges meghatározni.
5. Asszisztensi létszámnorma az iskolákban
Intézményi minimumként:
- általános kategóriában: 5 tanulónként 1 asszisztens,
- súlyosabb SNI esetén: 2 tanulónként 1 asszisztens.
6. „Egyéni tanulót segítő asszisztens” (árnyékpedagógusi rendszer) bevezetése
A törvény tegye lehetővé, hogy:
- ahol egy tanuló állapotából, viselkedéséből vagy SNI-besorolásából adódóan egyéni, állandó segítség szükséges,
- ott az intézmény kijelölhessen és finanszírozhasson
egy tanulót segítő asszisztenst (shadow assistant / árnyékpedagógus).
A kijelölés alapja lehet:
- szakértői bizottság szakvéleménye,
- pedagógus/pszichológus javaslata,
- intézményi szükséghelyzet.
A konkrét törvénymódosítások képesek egyedül garantálni hogy az asszisztensek méltó munkakörülmények között dolgozhassanak – a gyerekek pedig végre valódi, személyre szabott segítséget kapjanak minden nap. Ezek gyermekjogi, szakmai és emberi minimumok.

Kérünk, támogasd az EgyszerGYEREk programunkat, hogy továbbra is dolgozni tudjunk a segítségre szoruló gyerekekért:

