Online konferencia — 2024. szeptember 20.
A Pedagógusok Szakszervezetével közösen a CKA oktatási munkacsoportja nemzetközi konferenciát szervezett az online térben, ahol az okoseszközök az oktatási intézményekben történő használatáról és korlátozásáról cseréltünk tapasztalatokat szlovák, francia és belga pedagógusokkal, szakértőkkel, szülőkkel.
A téma nagyon aktuális, hiszen Magyarországon 2024. őszén életbe lépett egy szigorú kormányrendelet az okoseszközök iskolai használatáról, de nincs szakmai útmutató annak betartására.
A legtöbb iskola házirendjében már eddig is voltak szabályok ezzel kapcsolatosan, de most a szakma meghallgatása nélkül született a kormányrendelet, amely nagyon sok problémát felvet, például, az anyagi felelősség, a rendelkezésre álló kapacitások terén.
Ugyanakkor arra vonatkozóan nincs szemléletformáló kampány a szülők részére, hogy ők otthon mit tehetnek a túlzott használat ellen. Ezzel azt a jogos érzetet kelti a rendszer, hogy a felelősség az iskoláké.
A résztvevő országok képviselőinek elmondása szerint különböző szinteken van a telefonok törvényi szabályozása:
- Szlovákiában éppen a törvény előkészítő szakaszában járnak, mely szerint januártól nem lehet az iskolákban okostelefont használni.
- Franciaországban már 2018 óta van szabályozás arra vonatkozóan, hogy nem lehet használni az iskolákban telefont, de már napvilágot látott egy olyan javaslat, hogy jövő év júliusától egyáltalán nem lehet a gyerekeknél ilyen eszköz.
- Belgiumban nincs törvényi szabályozás, az iskolákra van bízva, hogyan szabályozzák a használatot. Ebben az országban az iskolák egy részében eleve laptopokon folyik az oktatás.
Ami kibontakozott a beszélgetések során, hogy hasonló problémákkal küzdenek Európa-szerte: nincs elegendő pedagógus és nincs egységes állásfoglalás arra, hogyan szabályozzuk a telefonokat.
De abban egyetértettek a jelenlevők, hogy fontos lenne különbséget tenni a különböző korosztályokra, a speciális igényű tanulókra pedagógusokra vonatkozó okoseszköz-használati szabályozásokban.
A szabályozás kidolgozásában bele kellene vonni érdemben szakértőket, szakszervezeteket is, ahogy azt Szlovákiában teszi az oktatási miniszter a Pedagógus Szakszervezettel a törvénytervezet véleményezésére való felkéréssel.
Végül pedig mindegyik ország képviselője beszélt arról, hogy már nyakig vagyunk a digitalizáció korszakában, ezért tagadni, tiltani szinte lehetetlenség, de valamilyen megoldás égetően szükséges lenne a megfelelő mértékű és minőségű használatra vonatkozóan.
Azonban pont az a fajta oktatás hiányzik, amely a digitális polgárrá válást segítené, pedig a szülők és a gyerekek, diákok szemléletformálása, ezeknek az eszközöknek az “okos” használata kiemelkedő fontosságú lenne a teljes tiltás helyett.