30 09

Okoseszközök használatának korlátozása

Online kon­fe­ren­cia — 2024. szep­tem­ber 20.

A Peda­gó­gu­sok Szak­szer­ve­ze­té­vel közö­sen a CKA okta­tá­si mun­ka­cso­port­ja nem­zet­kö­zi kon­fe­ren­ci­át szer­ve­zett az online tér­ben, ahol az okos­esz­kö­zök az okta­tá­si intéz­mé­nyek­ben tör­té­nő hasz­ná­la­tá­ról és kor­lá­to­zá­sá­ról cse­rél­tünk tapasz­ta­la­to­kat szlo­vák, fran­cia és bel­ga peda­gó­gu­sok­kal, szak­ér­tők­kel, szülőkkel.

A téma nagyon aktu­á­lis, hiszen Magyar­or­szá­gon 2024. őszén élet­be lépett egy szi­go­rú kor­mány­ren­de­let az okos­esz­kö­zök isko­lai hasz­ná­la­tá­ról, de nincs szak­mai útmu­ta­tó annak betartására. 

A leg­több isko­la házi­rend­jé­ben már eddig is vol­tak sza­bá­lyok ezzel kap­cso­la­to­san, de most a szak­ma meg­hall­ga­tá­sa nél­kül szü­le­tett a kor­mány­ren­de­let, amely nagyon sok prob­lé­mát fel­vet, pél­dá­ul, az anya­gi fele­lős­ség, a ren­del­ke­zés­re álló kapa­ci­tá­sok terén.

Ugyan­ak­kor arra vonat­ko­zó­an nincs szem­lé­let­for­má­ló kam­pány a szü­lők részé­re, hogy ők ott­hon mit tehet­nek a túl­zott hasz­ná­lat ellen. Ezzel azt a jogos érze­tet kel­ti a rend­szer, hogy a fele­lős­ség az iskoláké.

A részt­ve­vő orszá­gok kép­vi­se­lő­i­nek elmon­dá­sa sze­rint külön­bö­ző szin­te­ken van a tele­fo­nok tör­vé­nyi szabályozása:

  • Szlo­vá­ki­á­ban éppen a tör­vény elő­ké­szí­tő sza­ka­szá­ban jár­nak, mely sze­rint janu­ár­tól nem lehet az isko­lák­ban okos­te­le­font használni.
  • Fran­cia­or­szág­ban már 2018 óta van sza­bá­lyo­zás arra vonat­ko­zó­an, hogy nem lehet hasz­nál­ni az isko­lák­ban tele­font, de már nap­vi­lá­got látott egy olyan javas­lat, hogy jövő év júli­u­sá­tól egy­ál­ta­lán nem lehet a gye­re­kek­nél ilyen eszköz.
  • Bel­gi­um­ban nincs tör­vé­nyi sza­bá­lyo­zás, az isko­lák­ra van bíz­va, hogyan sza­bá­lyoz­zák a hasz­ná­la­tot. Ebben az ország­ban az isko­lák egy részé­ben ele­ve lap­to­po­kon folyik az oktatás.

Ami kibon­ta­ko­zott a beszél­ge­té­sek során, hogy hason­ló prob­lé­mák­kal küz­de­nek Euró­pa-szer­te: nincs ele­gen­dő peda­gó­gus és nincs egy­sé­ges állás­fog­la­lás arra, hogyan sza­bá­lyoz­zuk a telefonokat.

De abban egyet­ér­tet­tek a jelen­le­vők, hogy fon­tos len­ne különb­sé­get ten­ni a külön­bö­ző kor­osz­tá­lyok­ra, a spe­ci­á­lis igé­nyű tanu­lók­ra peda­gó­gu­sok­ra vonat­ko­zó okos­esz­köz-hasz­ná­la­ti szabályozásokban.

A sza­bá­lyo­zás kidol­go­zá­sá­ban bele kel­le­ne von­ni érdem­ben szak­ér­tő­ket, szak­szer­ve­ze­te­ket is, ahogy azt Szlo­vá­ki­á­ban teszi az okta­tá­si minisz­ter a Peda­gó­gus Szak­szer­ve­zet­tel a tör­vény­ter­ve­zet véle­mé­nye­zé­sé­re való felkéréssel.

Végül pedig mind­egyik ország kép­vi­se­lő­je beszélt arról, hogy már nya­kig vagyunk a digi­ta­li­zá­ció kor­sza­ká­ban, ezért tagad­ni, til­ta­ni szin­te lehe­tet­len­ség, de vala­mi­lyen meg­ol­dás ége­tő­en szük­sé­ges len­ne a meg­fe­le­lő mér­té­kű és minő­sé­gű hasz­ná­lat­ra vonatkozóan.

Azon­ban pont az a faj­ta okta­tás hiány­zik, amely a digi­tá­lis pol­gár­rá válást segí­te­né, pedig a szü­lők és a gye­re­kek, diá­kok szem­lé­let­for­má­lá­sa, ezek­nek az esz­kö­zök­nek az “okos” hasz­ná­la­ta kiemel­ke­dő fon­tos­sá­gú len­ne a tel­jes til­tás helyett.