Rettenetes ebben az országban segítségre szoruló gyerekként élni! — ez a mondat biztosan megfogalmazódott a résztvevő szülőkben, tanárokban, és szervezetek képviselőiben a CKA “EgyszerGYEREk — Küzdelem az igazságosabb oktatásért!” elnevezésű Országos Találkozóján, 2024. március 23-án, a Romano Kher Budapesti Roma Művelődési Házban.
A rendezvény mérföldköve a Civil Kollégium Alapítvány oktatásügyi cselekvési programjának: a méltányos, szükségleteken alapuló oktatás megteremtéséért végzett sok éves munkának. Míg Finnországban 3 gyerekre jut 1 pedagógiai asszisztens nálunk jó, ha egy több száz fős iskolában van egy a nevelési, oktatási munkát közvetlenül segítő szakember. S ennek hiányában csak halmozódnak a hátrányok, a le- és kimaradások. Hiszen évről évre egyre több sni‑s értsd: autista, adhd‑s, magatartási és tanulási zavarokkal küzdő diák kerül az iskolákba. Idén ősztől például 20% ‑kal lesznek többen, mint az előző év szeptemberében. “Minden résztvevő tehetetlen: a gyerek, a szülő, a tanár.” Ezt a riadtságot és a helyzetre való felkészületlenséget érzékeli minden alkalommal — amikor bekerül egy komolyabb támogatást igénylő sni‑s diák az iskolába — egy közel 20 éve fejlesztőként dolgozó szakember. “Mindennap a túlélésre megy!” — panaszolja a gyógypedagógus.
Még keményebben folytatniuk kell közösen a munkát a szülőknek, a támogató pedagógusoknak, és a CKA közösségszervezőinek. “Addig, amíg a szemükbe kell néznünk ezeknek a gyerekeknek, nem adhatjuk fel a küzdelmet” — hangzott el többször. Az összefogásról, a közös fellépésről és az együttműködés lehetőségeiről szólt a találkozó. Többek között arról, hogyan lehet a szakmai segítséget bevinni az iskolákba, mert az nem kérdés, hogy segíteni kell a pedagógusokat. Hidat kell képezni az iskola és az érintettek között — vallják a roma- és menekült gyerekek érdekeiért fellépő közösségszervezők. “Ha az én koromban, lett volna ilyen segítség, biztosan másképp alakul az életem, nem lett volna annyi bántás és megaláztatás!” — meséli az egyik roma közösségszervező. A végső cél, hogy mindenkinek legyen egy biztonságos helye, ahol tanulni, fejlődni tud.
Totyik Tamás, a PSZ elnöke szerint azonban a tervezett átalakítás ( iskolai összevonások) még az eddigieknél is rosszabb helyzetbe taszítja a hátránnyal induló diákokat. Jelenleg 16 ezer! pedagógus hiányzik a rendszerből. A tanárképzés pedig nincs felkészülve, hogy akár a pályakezdők is képesek legyenek ezeknek a diákoknak segíteni. Már az is sokat jelentene, ha azt megtanítanák nekik, hogyan lehet felismerni a különböző nehézséggel küzdő diákokat. Illetve azzal a tudással rendelkeznének, miért és hogyan kell velük másképp viselkedni.
Mivel egyedül képtelenség elérni bármi, s a szülők többsége fél a retorzióktól- össze kell fogni minél több érintetnek, minél erősebben és minél gyorsabban. — állapították meg a Civil Kollégium Alapítvány rendezvényén a jelenlévők.
Csatlakozz a CKA oktatási munkacsoportjához, mondd el történeted, tegyünk együtt a gyerekekért, mert együtt könnyebb, mint egyedül küzdeni! Várjuk e‑mailed: [email protected].
Ha pedig támogatni szeretnéd az ügyed, ajánld fel adód 1 %-át a Civil Kollégium Alapítványnak, rendelkezz online ügyfélkapudon, vagy küldd el a munkáltatódnak, NAV-nak papíron.