Önkéntes jelenléttel védtük a demokráciát
A Tiszta Szavazás Koalíció választás napi tapasztalatainak összegzése
A Civil Kollégium Alapítvány, a Political Capital, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), és az aHang Tiszta szavazás néven indított kampányt, amelyhez kapcsolódóan aktivistahálózatot és jogsegélyszolgálatot üzemeltetett a választás napján. Kilenc megyében, illetve Budapesten több száz önkéntes őrszem, szórólaposztó, és két tucat jogász dolgozott azon, hogy a választási visszaéléseket megelőzze dokumentálja és bejelentse a választási szerveknek. Az őrszemek, szórólaposztók a szavazóhelyiségeken kívül figyelték, hogy látható‑e választási visszaélés gyanújára okot adó esemény (utaztatás, kampánycsend megtörése 150 m‑en belül, láncszavazás, szavazatvásárlás stb.), és együttműködtek a sajtó munkatársaival ezek dokumentálásában. A jogászok segítettek szükség esetén a panaszok, bejelentések, feljelentések megfogalmazásában. Alábbi dokumentum a 2022. április 3‑án, a választás napján tapasztaltakat foglalja össze.
A koalíció
A Tiszta Szavazás Koalíció és kampány céljai a következők voltak: felvilágosítással, figyelemfelhívással és jogi segítségnyújtással csökkentsük az országgyűlési választás napján a választási visszaélések előfordulását.
Ennek elérésére érdekében:
A választási visszaélések különböző formáinak és azok elkerülésének lehetőségeiről a sajtón keresztül tájékoztattuk a polgárokat annak érdekében, hogy csökkenjen a
visszaélések társadalmi elfogadottsága.
Online képzéseken keresztül segítettünk a cselekedni kívánó polgárok számára felismerni, megérteni, hogy hogyan zajlik a választók jogellenes befolyásolása, miért és hogyan mondanak le emberek a valós preferenciájuknak megfelelő választójogukról vélt előnyök, zsarolás, megvesztegetés, kényszerítés miatt és hogyan lehet ez ellen tenni.
Civil aktivistákat készítettünk arra, hogy a felismert választási visszaélések esetében bejelentést tegyenek a választási bizottságoknál és a rendőrségen. Ebben a TASZ forródrótján és terepen személyesen elérhető jogászok segítettek.
A választás előtti hetekben mind a 19 megyében és Budapesten jártak aktivistáink és a felvilágosítás (szórólapozás, beszélgetések) mellett figyelték, hogy vannak‑e látható visszaélések.
Eredményeink:
A választás napján 9 megyében és Budapesten 3 helyszínen dolgoztak az aktivisták. Országosan 65 településen, 90 helyszínen fordultak meg a választás napján. Emellett 15 jogász közvetlenül aktivistacsoportokkal együttműködve, sokszor terepen dolgozott, míg a 7 jogász a központi, bárki számára elérhető forródróton keresztül fogadta a panaszokat.
11 esetben nyújtottunk be választási kifogást visszaélések miatt.
6 helyszínen tettünk rendőrségi feljelentést
A választás napján tapasztalt visszaélések típus szerint:
I. Utaztatás
A hatályos törvény szerint illegális választási mozgósítás valósul meg, ha választópolgárokat legalább 9 utas utazására alkalmas személygépkocsinál nagyobb járművel (busz) szállítják a szavazóhelyre. De illegális mozgósításra ad gyanút az is, ha egy autó a nap folyamán rendszeresen fordulva nyújt ilyen „szolgáltatást”. A törvény értelmében kifejezetten tiltott
ennek a „szolgáltatásnak” a nyilvános hirdetése, függetlenül a jármű kapacitásától: a tilalom célja a leginkább kiszolgáltatott csoportok védelme, a választási eljárásban való önkéntes részvétel biztosítása.
A választás napján majdnem minden aktivistánk látott olyan gépjárműket, amelyek rendszeresen fordulnak a szavazókörök előtt, és ezek között voltak köztulajdonban lévő gépkocsik is. Kétséget kizáróan a szervezett szállítás volt a leggyakoribb, nyilvánosságra került visszaélés-típus, amit az aktivisták érzékeltek.
Hortobágyon már a választást megelőző napokban érkezett bejelentés arról, hogy Tanyajárat néven menetrendszerű buszjáratot hirdetett meg a Hortobágyi Önkormányzat a választás napjára, hogy ezzel szállítson szavazókat. Olyan felhívás került ki az önkormányzat honlapjára,
mely kifejezetten a szavazóhelyiséghez szállítást ígérte önkormányzati szervezésben, ami egyértelmű jogsértés. A Hajdú-Bihar megyei 5. számú országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottságnál tett kifogás után szombaton (április 2‑án) eltiltották ettől az önkormányzatot (Hajdú-Bihar megye 05. sz. Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási
Bizottság 19/2022. (IV. 2.) OEVB határozata), de vasárnap reggel a Tiszta szavazás program helyi őrszemei mégis választók szállításáról tettek bejelentést. Helyi beszámoló szerint öten szálltak ki a Hortobágyi Önkormányzat „Daróczi Ignác terv” feliratú bordó kisbuszából vasárnap reggel a Hortobágy 1‑es számú szavazókörnél. Szavazás után a busz felvette és elvitte az utasokat.
A Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban mindenhol:
OEVB) április 2‑i határozatában azt mondta ki, hogy a Hortobágyi Önkormányzat, a Tanyagondnoki szolgálat és a Helyi választási bizottság megsértette a választási eljárási törvényt. Felszólításukra az önkormányzat levette honlapjáról a buszjáratról szóló felhívást. Választásnapi bejelentésünk eredményeképpen délelőtt 10 körül abbamaradt a szállítás. – itt nincs, a meghirdetés miatt volt!
A 444.hu cikke az esetről.
Hasonló eset történt a Baranya megyei Helesfán, ahol szintén önkormányzati tulajdonban lévő kisbusz vett részt szavazók szállításában a délelőtti órákban. A kifogást az OEVB elbírálta, jogsértést állapítottak meg (Baranya megyei 04. sz. Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 31/2022. (IV. 5.) OEVB határozata).
Gyöngyösön is bejelentést tettek aktivistáink a rendőrségen amiatt, hogy két autó láthatóan többször is szavazókat szállított. A rendőrség a helyszínen a panaszt felvette, de intézkedés nem történt. A településen két ügyben benyújtott választási kifogást elutasították a bizonyítékok elégtelensége miatt, illetve azért, mert a személygépjárműves szállítást nem tekintették tömeges szállításnak (Heves megye 2. sz. Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság 15/2022. (III. 22.) és 16/2022. (III. 22.) határozata).
Farkaslyuk településen szavazók tömeges szállítására sor került. Az események miatt benyújtott kifogást az OEVB megfelelő bizonyítottság hiányában elutasította, és így tett a Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban mindenhol: NVB) is a fellebbezés kapcsán, arra hivatkozva, hogy nem buszos szállítás történt, egyebekben pedig nem volt bizonyítható, hogy mely településen készültek a bizonyítékként csatolt fényképek (Borsod-Abaúj-Zemplén megye 3 számú OEVB 29/2022. (IV. 08.) határozata, illetve a NVB 360/2022. sz. határozata).
Alsózsolcán és Felsőzsolcán is választópolgárok tömeges szállítása miatt kerültek benyújtásra kifogások, melyeknek az OEVB – a jogsértés megállapításával – részben helyt adott, de jogkövetkezményeket nem alkalmazott a megállapításon túl (Borsod-Abaúj-Zemplén megye 3. számú OEVB 24/2022. (IV. 06.) sz. határozata, illetve 25/2022. (IV. 8.) sz. határozata).
Tiszavasváriban a választópolgárok tömeges szállítása miatt benyújtott kifogást elutasították, melyet a Nemzeti Választási Bizottság is helyben hagyott arra hivatkozva, hogy nem buszos szállítás történt, egyebekben pedig nem volt bizonyítható, hogy szállított személyek valóban választópolgárok voltak (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2. sz. OEVB 30/2022. (IV. 9.) határozata, illetve a NVB 359/2022. sz. határozata).
Nyírbátorban a választópolgárok tömeges szállítása miatt benyújtott kifogást az OEVB elutasította, a döntés ellen benyújtott fellebbezéssel hasonlóan tett az NVB is (SzabolcsSzatmár-Bereg megye 6. sz. OEVB 21/2022. (IV. 8.) határozata, illetve a NVB 358/2022. sz. határozata). Az indokolás szerint nem volt megállapítható, hogy a bizonyítékként csatolt fényképek mely településen készültek, illetve az sem, hogy a szállításra nyilvános felhívás került volna közzétételre vagy autóbusszal történt volna.
További személyautós utaztatást tapasztaltak aktivistáink Zalakomárban is, de nem került benyújtásra kifogás a megfelelő bizonyítékok hiánya miatt.
Azt ATV híradása a buszoztatásokról.
A 168 óra cikke a buszoztatásos esetekről.
Cikk a Blikkben a helesfai esetről.
II. Ajándékozás
Makón április 3‑án délelőtt a Tulipán utcai és a Királyhegyesi utcai szavazókör előtt őrszemeink arra lettek figyelmesek, hogy kora reggeltől 2–3 autó órákon keresztül visszatérően megállt a két érintett szavazókör előtt, kiszálltak belőle szavazni igyekvő emberek, majd a szavazás után a szavazóköröktől nem messze lévő Bethlen utca 11. címen lévő telekre szállították őket ugyanezekkel az autókkal. A helyi szavazók elmondása szerint azért ez a telek volt az autók célpontja, mert itt „a megfelelő helyre behúzott szavazatért 5 adag húst adtak a disznóvágásból visszamaradt húsokból” nekik. A Büntető Törvénykönyv szerint nem csupán az tekinthető bűncselekménynek, ha pénzért vásárolják meg az állampolgárok szavazatait, hanem az is, ha bármilyen anyagi ellenszolgáltatást (például élelmiszert) ajánlanak cserébe, emellett a választójogot érintő jóhiszemű joggyakorlás sérülése is felmerült az eset kapcsán. A szemtanúk úgy döntöttek, hogy rendőrt hívnak a Tulipán utcai szavazókörhöz és feljelentést tesznek. A rendőrök ki is mentek a helyszínre, azonban a szemtanúkat a helyi választási bizottsághoz irányították arra hivatkozva, hogy nem az ő hatáskörük intézkedni. A rendőrség eljárása problémás volt, hiszen azonnali intézkedési kötelezettségük lett volna annak érdekében, hogy a további törvénysértő cselekedetek elkövetését megakadályozzák, ezért a helyszínen lévő jogász az ügyészséghez fordult, akik utasították a rendőrséget az eljárásra. A szavazatvásárlás miatt az OEVB-hez benyújtott kifogást nem bírálták el határidőben. A Nemzeti Választási Bizottsághoz fordultunk azért, hogy állapítsa meg: jogsértés történt azzal, hogy határidőben nem bírálták el a kifogást, és utasítsa a választási bizottságot a döntésre. Az NVB megállapította, hogy jogszabálysértés történt, amiért a kifogást nem bírálta el határidőben az OEVB és utasította azt az elbírálásra (NVB 367/2022. számú határozata). Ezt követően az OEVB elbírálta a kifogást és azt a bizonyítékok elégtelenségére hivatkozva elutasította (Csongrád-Csanád 04. OEVB 30/2022 (IV.15) számú határozata). A Zala megyei Zalakomárban az utaztatás mellett az szavazatvásárlás ajándékozással megvalósuló formájának gyanúja merült fel, Az aktivisták beszámolói szerint a szavazók a közeli kisboltba mentek a szavazás után, majd egyforma fehér táskákkal távoznak. Amikor az önkénteseink odamentek, a kisbolt bezárt.
A telex cikke a makói húsosztásról.
Az ATV híradása a makói ügyről.
III. Szavazatvásárlás
Onga településen videó felvétel készült arról, hogy a helyi vegyesboltban ismeretlenek a szavazatvásárlás részleteit vitatják meg: helyiek beszélgetnek arról, hogy ismeretlenek 10000 forintot fizetnek szavazatokért. A videó a művelődési ház közelében lévő kisboltban készült, a helyiek bevett gyakorlatként beszéltek a szavazatvásárlásról. A videón azt hallani, hogy 10000 forintot adnak egy szavazatért. A pénzt akkor adják oda a választónak, ha telefonos fotóval bizonyítják, hogy az elvárt helyre húzták az ikszet. Az OEVB azzal utasította el a kifogást, hogy nem derül ki a felvételből, hogy kinek a sérelmére vagy kinek az érdekében szándékoznak a szavazatvásárló cselekményt megvalósítani, továbbá nem derül ki a felvételből, hogy a szavazatvásárlás ténylegesen megvalósult volna, az NVB pedig a benyújtott fellebbezést 5 formai okból utasította el (Borsod-Abaúj-Zemplén megyei 6. számú OEVKVB 17/2022. (IV.06.) sz. határozata, illetve a NVB 247/2022. sz. határozata).
Az esetről készült felvétel itt látható:
https://www.facebook.com/tisztaszavazas/videos/369540398514978/
https://youtu.be/NWd3c4_7HrU
A HVG cikke a hortobágyi és az ongai esetről. ; 444.hu cikke Ongáról
A fenti eseten túl több (Borso-Abaúj-Zemplén, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei) településről jutott el hozzánk szavazatvásárlás gyanúját felvető esemény, azonban ezen ügyekben nem keletkezett értékelhető bizonyíték, enélkül pedig az ott élő források biztonsága érdekében nem számolhatunk be a teleülések megnevezésével.
IV. Aktivistáink zaklatása
A Heves megyei Gyöngyösön a választási visszaélésnek tekinthető utaztatás dokumentálása közben érte fenyegetés az önkéntes őrszemeinket, az autójukat többször is megütötték. Az aktivisták rendőrt hívtak, bejelentést tettek. Hasonló eset zajlott a Borsod megyei Alsózsolcán, ahol vélhetően szintén utaztatás zajlott, aktivistainkat itt is megfenyegették az feltételezett elkövetők. Nagykállóban a nap folyamán többször is szidalmazták és fenyegették az aktivistáinkat.
Makón a szavazókör előtt zaklatták az aktivistáinkat, kamerázták őket, fel akarták rúgni a pultjukat, miközben azt kiabálták: “mindenki szavazzon a Fideszre”. Az őrszemek itt is rendőrt hívtak.
A Magyar Hang cikke a szavazókörök előtti atrocitásokról.
Megállapítások
A választási visszaélések mélyen gyökereznek a társadalmi viszonyokban, nem lehetséges őket kizárólag a választás napjára koncentrálva felszámolni. A választási visszaélések a helyi hatalmi rendszeren keresztül, elsősorban a szavazóhelyiségen kívül valósulnak meg, és egy részük már a választás napját megelőzően, amikor a szavazók ajándékot és ajánlatot kapnak.
Ezeket a visszaéléseket különösen nehéz leleplezni, hiszen a függőségi viszonyrendszerben a hierarchia magasabb pozícióiban lévők fenyegetést jelenthetnek azok számára, akik megtörve a helyi „normákat” jelentik a visszaéléseket, ráadásul az ajánlattételre, kifizetésre jellemzően nem közterületen kerül sor. A „kibeszélőket”, „árulókat” a különféle juttatások, előnyök megvonásával, vagy adott esetben fenyegetéssel büntethetik. A választásokat megelőző időszakban folytatott beszélgetésekből kiderült, hogy a zárt hierarchikus viszonyokra épülő helyi hatalmi rendszerekben maga a választásfigyelő tevékenység is kockázatot jelenthet a benne résztvevők számára.
A választásokat megelőző terepmunka során, illetve a választások napján azt figyeltük meg, hogy a választási csalások, visszaélések, nem legális befolyásolási kísérletek egy része nem tudatosul az állampolgárokban, nem azonosítják ezeket a cselekményeket „csalásként”, még akkor se, ha a közvetlen környezetükben történnek. Annak érdekében, hogy növeljük az
állampolgárok tudatosságát és csalásokkal kapcsolatos ismereteit, nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a jövőben az érintettek felvilágosítására, tudatosságnövelésére, edukációjára. A jelenlegi jogi keretek, eljárások nem teszik lehetővé a visszaélések elleni hatékony fellépést. A jelenlegi szabályozás a személyautókkal történő tömeges illegális mozgósítás szankcionálhatóságát, és így a szavazatvásárlás visszaszorítását nem biztosítja. A visszaélések bizonyításához olyan minőségű és mennyiségű bizonyítékot kell benyújtania egy bejelentőnek, ami nagyon nagymértékben megnehezíti a szemtanúk számára, hogy bejelentésüknek jogkövetkezménye legyen. A választási jogorvoslatok kapcsán nagyon szigorú elvi döntés született nemrég a Kúrián, ami kimondja, hogy kétséget kizáróan kell bizonyítani az állításokat. A bizonyítás során tehát szinte nyomozóhatósági alaposságot várnak el olyan személyektől, akik nyomozóhatósági jogkörökkel és eszközökkel nem rendelkeznek és nem is rendelkezhetnek. A rendkívül magas küszöb a bizonyítás során önmagában is elrettentő hatással bír, különösen a szélsőségesen formalizált kifogástételi rendszert. A választási szervek joggyakorlata sok szempontból széttartó, azonos bizonyítékok bizonyító erejének értékelése eltérő. További problémát okoz, hogy a választási bizottságok döntése elleni fellebbezésre csak az ügyben érintett körnek van lehetősége, ami a jogorvoslati lehetőségeket szűkíti.
Hasonlóan szükség van érintettség igazolására a Kúria előtti felülvizsgálati eljárásban, ahol a kötelező jogi képviselet a jogorvoslati lehetőségek további szűkítését eredményezi. A választási bizottságoktól és a rendőrségtől is erőteljesebb beavatkozást várunk el a választási csalások visszaszorítása érdekében. Ezen kívül javasoljuk a választási csalásokra vonatkozó
eljárásrendek, jogszabályok felülvizsgálatát annak érdekében, hogy a jövőben hatékonyabban lehessen eljárni a választási visszaélésekkel szemben, és a kárvallottak valós elégtételben részesülhessenek.
Fontos lenne, hogy a rendőrség, vagy más nyomozó hatóságok szerepét is átgondolni a választásokkal kapcsolatban. Van rá lehetőség, hogy a választási időszakban és a választás napján is proaktívan járjanak el. Ne csak utólag folytassanak nyomozást a feljelentő által benyújtott bizonyítékok mentén, hanem a választásokat megelőző időszakban a prevenció érdekében aktívan kommunikáljanak a választási csalásokról. Vegyenek részt az állampolgárok informálásában, edukációjában. A választások napján legyenek gyorsak, hatékonyak, proaktívak. Járjanak el saját hatáskörben a visszaélések leleplezése terén, gyűjtsenek bizonyítékokat, tegyék könnyűvé a feljelentést, legyen informatív a kommunikációjuk a lakosság felé. A választások után ne húzódjanak el az eljárások, és azok eredményeit aktívan kommunikálják a lakosság felé, ezzel erősítve a másodlagos prevenciót.
Szükséges azt is tudatosítani, hogy a büntetőjog eszközeit használva csak az adott jogág szabályai szerinti felelősségre vonás érhető el, tehát egy nyomozást követő vádemelés nyomán előálló elítélés a választások kimenetelére semmilyen hatással nincs.
Jelenleg szavazatszámláló bizottság tagja csak a jelöltek és jelölő szervek által delegált személy, vagy az önkormányzat által választott tag lehet. Szükség van arra, hogy pártoktól független személyek is választási megfigyelők lehessenek, és a szavazóhelyiségeken belül, civil
szavazatszámlálóként vagy akár a szavazóhelyiségen kívül is dokumentálhassa, ha rendellenességet vagy konkrét visszaélést tapasztal. Az Európai Uniós országok többségében biztosított a valóban pártoktól független civil állampolgári választási megfigyelés lehetősége.
Szükség van Magyarországon is olyan civil választási megfigyelő szervezetekre, amelyek a jelöltektől függetlenül képesek felismerni és jelenteni a hatóságoknak a visszaéléseket. A választások tisztaságának általános elvét jobban szolgálja, ha olyan megfigyelők is vannak, akik pártatlanok és objektíven ellenőrizhető módszerekkel végzik a választási megfigyelést.
Ráadásul képesek arra, hogy a szavazóhelyiségen belüli és a szavazóhelyiségen kívüli eseményeket is összekapcsolják. A levélszavazatokkal kapcsolatos anomáliákat figyelembe véve, ilyen független szervezetek működésére a határon kívül is szükség van, hiszen
szavazatszámláló bizottságok hiányában a levélszavazatok jelenlegi szabályozása számos lehetőséget ad a visszaélésekre.
Tiszta Szavazás Koalíció
CKA, aHang, TASZ, Political Capital
- április 25.