Beszámoló az Együtt — Szülők és pedagógusok a gyerekek sikereiért 2025. november 11‑i veszprémi konferenciáról

A veszprémi konferencia alapélménye egy erős felismerés volt: a mai magyar oktatási rendszerben szinte lehetetlen valódi inklúziót megvalósítani, pedig erre lenne a legnagyobb szüksége a gyerekeknek. Bár az ország számos pontján próbálnak inkluzív iskolákat létrehozni, az intézmények többsége nincs megfelelően felkészülve erre. A pedagógusok túlterheltek, hiányoznak mellőlük a segítők, és sokszor magukkal a fenntartókkal is küzdeniük kell. Mindez olyan közegben zajlik, ahol az iskolai évek döntően határozzák meg egy gyermek lelkiállapotát, önértékelését és jövőjét. -derült ki a AutiSpektrum Egyesület kerekasztal — beszélgetésből, amelyen Brokés Judit, az alapítvány vezetője, Kálazy Vica szociálpedagógus és Dr. Liszt Amália Olga, iskolaigazgató.

AutiSpektrum Egyesület Mintaiskola Programja A beszélgetés fókuszában a AutiSpektrum Egyesület autizmus-barát modellje állt, amely az iskolák mindennapi működésébe építi be a strukturált környezetet, a pedagógus–asszisztens együttműködésén alapuló módszereket. A program célja, hogy az autizmusban érintett gyerekek biztonságos, kiszámítható és valóban befogadó tanulási környezetben fejlődhessenek. A pedagógusok rendszeres képzést és szakmai támogatást kapnak, a szülők pedig valódi partnerként vesznek részt a folyamatban. A tapasztalatok szerint csökken a gyermekek szorongása, javul a tanulmányi teljesítmény, és erősödik az iskolai közösség elfogadó légköre. A Mintaiskola Program bizonyítja, hogy megfelelő módszertannal és együttműködéssel az inklúzió nemcsak lehetséges, hanem sikeres is.

Megrázó személyes történetek – az autista diák szemszögéből
Különösen megrázó volt Gábor, a már egyetemista fiatal bátor felszólalása, aki őszintén beszélt arról, milyen volt autistaként végigjárni a közoktatás útját. Felidézte, mennyit bántották őt a társai, és mennyire nem értették a viselkedését a pedagógusok sem. Bár idővel feladta, hogy barátai legyenek, mégis vágyott arra, hogy tartozhasson valahová. Végül az osztály bohócaként próbált meg túlélni, naponta megélve a kirekesztést és megaláztatást. Hosszú évek munkája volt, hogy megtanulja „elmaszkolni” a másságát, de ennek ára lett: ma is inkább meghúzza magát, mert mélyen beleégett az iskolai élmény, hogy jobb, ha láthatatlan.
Gábor története azonban nem egyedi. Sok tízezer gyerek jár ma is hasonló cipőben. Vannak, akik rendelkeznek SNI-papírral, de legalább ugyanannyian vannak, akik nem, mert a szülők féltik őket a megbélyegzéstől. A szakemberek régóta figyelmeztetnek: a támogatásra szoruló gyerekek száma évről évre nő, miközben a rendszer nem biztosítja számukra a szükséges segítséget. A pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek szerepe ezért felbecsülhetetlen — ők azok, akik nélkül elképzelhetetlen az inklúzió, és mégis a közoktatás egyik legláthatatlanabb, leginkább alulfizetett csoportja.

A láthatatlan hősök: a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek
A konferencián Csordás Anett mutatta be azt a nagyszabású kutatást — Kérdőív a (gyógy)pedagógiai asszisztensi munkáról-, amelyet a CKA az AprajaFalva Egyesülettel közösen végzett, s amelynek alapjául szolgáló kérdőívet az ország minden tájáról 135 pedagógiai asszisztens töltötte ki. A kutatásban megszólaló asszisztensek történetei, terhelése és valóságos munkája világosan kirajzolja: miközben ezen a csoporton áll vagy bukik a befogadó oktatás, a rendszer mégsem biztosítja számukra a szükséges kereteket. Hatalmas felkiáltójel, hogy a rendszer a hivatástudatra épít, nincs anyagi és erkölcsi elismerés — emelte ki a CKA EgyszerGYEREk oktatási munkacsoportjának vezetője. A szakmai anyag egy részletes szakpolitikia ajánlást is tartalmaz, amelynek lényege: a szerepek tisztázása, a megbecsülés növelése és a szakmai fejlődés rendszerszintű támogatása.

Méltánytalan bérek, lassú előrelépésekA konferencián Tóth Tünde, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke is felszólalt. Ő arról a hosszú és kitartó küzdelemről beszélt, amelyet a NOKS-os munkatársak béremeléséért folytatnak. Jelenleg egy gyógypedagógiai asszisztens átlagosan alig 230 ezer forint nettót vihet haza, ami méltatlan és elfogadhatatlan bér egy ilyen jelentőségű munkáért. Cél a a garantált bérminimum 150 százalékos emelése. Apró lépésekben haladnak a munkával és helyi szinten erősítik a munkatársakat. Tapasztalata szerint az akcióik hatására egyre nagyobb lett az összetartás, az összefogás.

Tananyag-adaptálás – az autizmusbarát tanulás kulcsaA megoldás egyik másik fontos pillére a tananyag adaptálása lehet. Erről Matolcsi Zsuzsa, a Ginkó Ház – TAnulás MÁSként Alapítvány vezetője beszélt.A tapasztalatok szerint a megfelelő átalakítások után egy autizmusban érintett tanuló sokkal eredményesebben meg tudja mutatni, hogy mit tudott elsajátítani a tananyagból. Ennek érdekében megalkottak egy adaptációs kisokost, amely jól mutatja, akár már kisebb átalakítások: a forma szellősebbé alakítása, átláthatóbbá tételével használható tananyaggá tud válni az autizmussal élő diákok számára. Például matematikában elég kivenni a felesleges mondatokat, amelyek nem a tárgyi tudást fejlesztik és mérik fel, hanem az értelmezést vagy türelmet teszik próbára. Képesek felépíteni a gyerek kompetencia érzését: hogy meg tudom csinálni. Így a kudarcélményt fokozatosan felválthatja a siker, amely minden gyermek fejlődésének legfontosabb motorja.

Szülőcsoportok a helyi közösségek megerősítéséértA konferencia végén a CKA által támogatott szülőcsoportok munkáját mutatta be Szabó Tünde, az üllői szülőcsoport életre hívója és Szulovszky István, a CKA közösségszervezője, a szentendrei szülőcsoport szervezője. Ezek a csoportok helyi közösségeket formálnak, hogy a szülők ne maradjanak egyedül az igazságtalan és sokszor fájdalmas oktatási helyzetben, amelyben nap mint nap helyt kell állniuk. Rendszeres találkozásaik során megosztják tapasztalataikat, támogatják egymást, és közösen dolgoznak azért, hogy a gyerekek számára igazságosabb, emberségesebb és boldogabb iskolai világ jöhessen létre.

Zárás – a közösen dobogó ritmus ereje
A nap zárásaként egy magával ragadó közös dobolás történt, amely egyszerre volt felszabadító és felemelő. A ritmus, amelyben mindenki együtt mozdult, gyönyörű szimbóluma lett annak, mire lenne ma a legsürgetőbb szükség az oktatásban: egymásra figyelésre, együttműködésre és valódi összefogásra.
szöveg: Sándor Kata , CKA kommunikáció
kép: Bondár Ágnes
Tekintsd meg az eseményen készült képes összefoglalónkat!
Kérünk támogasd az EgyszerGYEREk programunkat, hogy továbbra is dolgozni tudjunk a segítségre szoruló gyerekekért:

A projekt az Európai Unió “Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek” (CERV) programjának támogatásával valósul meg. Az Európai Bizottság támogatása nem jelenti a projektben megvalósított tevékenységek tartalmának jóváhagyását, amely kizárólag az azt megvalósítók álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.


