Magukra maradtak a tanárok az online oktatás megszervezésével, sem az iskola, sem a fenntartó nem segített nekik. A szülők egy részének a mai napig megoldhatatlan a gyermeke otthoni tanítása. Többek között ezek rajzolódtak ki a Láncreakció oktatási munkacsoport legfrissebb felméréséből.
A Láncreakció oktatási munkacsoport arra volt kíváncsi, milyen segítséget kaptak a pedagógusok az iskolától és a fenntartótól az online oktatásra való átállás során a két éve tartó járványhelyzetben, és hogyan értékelik a szülők a digitális oktatást. A szakértőkből, közösségszervezőkből és érintettekből álló munkacsoport összesen 239 pedagógust és közel ugyanennyi szülőt kérdezett meg. Bár a felmérés nem reprezentatív, beszédes látlelete a pandémia alatt kialakult oktatási helyzetnek.
A pedagógusok többsége (62 %) állította, hogy semmilyen szakmai segítséget nem kapott az iskolától az online oktatás megszervezéséhez. Úgy tűnik, az iskolák fenntartói még kevésbé voltak támogatók: a tanárok csupán 8 százaléka számíthatott rájuk.
Mindeközben a digitális tanításra való átállás rengeteg pedagógus számára okozott nehézséget: minden harmadik tanár — bevallása szerint — nem tudja hogy kell képernyőre írni egy online órán, hogy információt szemléltessen a gyerekekkel, 9 százalékuk pedig a képernyőt sem képes megosztani. A tanároknak csupán a fele kapott laptopot az iskolától, hogy részt vehessen az online oktatásban, közel 40 százalékuk a saját eszközét használja.
Hiába telt el lassan 2 év a járvány kezdete és 3 év a kormány által kidolgozott Digitális Oktatási Stratégia megvalósításának kezdete óta, 2022 küszöbén, a pandémia kellős közepén, valódi segítség híján még mindig vannak iskolák és családok, ahol problémát okoz az online oktatásra való átállás.
Minden hatodik szülő (17 %) jelezte, hogy nem tud megfelelő körülményeket biztosítani gyermeke számára a nyugodt tanuláshoz és a szülők fele úgy gondolja, hogy gyermeke lemaradt a tananyaggal az online oktatás alatt.
A tananyag követése sem egyszerű a szülők számára. Bár a hiányzások során ez eddig is nehézséget okozhatott, a járvány óta többet maradnak otthon a gyerekek karantén, betegség miatt. A kutatásban résztvevő szülők csupán 20 százaléka tudja a Krétán keresztül követni a tananyagot. Minden harmadik szülő inkább egy másik szülőtársától kér segítséget, a classroom felületről pedig csak minden tizedik család tud tájékozódni.
A felmérés egyik legnagyobb tanulsága, hogy a pedagógusok és a családok is magukra vannak hagyva a pandémiával és az abból fakadó új oktatási helyzettel. Vannak gyerekek, akik már 6–8 évesen lemaradnak a tananyaggal, ami szinte behozhatatlan hátrány. Ha az ígért dátumra megvalósult volna a kormány Digitális Oktatási Stratégiája, ha a felesleges tanfolyamok helyett a tanárok valódi felkészítést kaptak volna az online oktatásra, ha korszerű eszközparkkal rendelkeznének az iskolák, ha a hátrányos helyzetű gyerekeknek is lenne esélyük bekapcsolódni egy online órába, enyhíthető lenne ez a kár. A negyedik hullám kellős közepén ez a téma még csak be sem kerül a politikai közbeszédbe, szülői FB csoportok keretein belül marad. A felméréssel egy szakmai és politikai párbeszédet kívánunk elindítani.
A Láncreakció a Civil Kollégium Alapítvány közösségszervezés-alapú, rendszerszintű változásokat az érintettek bevonásával előidézni szándékozó projektcsapata. Választott ügyük a digitális oktatás valódi megvalósítása, amely nélkülözhetetlen az esélyegyenlőség megteremtésében. A kormány saját maga elé célul tűzte ki a Digitális Oktatási Stratégia megvalósítását 2018-ra, azonban ez nem történt meg, így a koronavírus-járvány hozta helyzet felkészületlenül érte a pedagógusokat, a szülőket és a gyerekeket is — ahogy a Láncreakció felmérése is mutatja. A projektcsapat az érintettek és szakemberek bevonásával szeretné minél pontosabban és látványosabban azonosítani az oktatási problémákat, ezért Facebook-felületén platformot teremt a tapasztalatok, vélemények megosztására, amelyet becsatornáz a szakmai munkába.